Sabda Hidup: Kamis, 17 Desember 2015

Hari Biasa Khusus Adven

warna liturgi Ungu

Bacaan

Kej. 49:2,8-10; Mzm. 72:1-2,3-4ab,7-8,17; Mat. 1:1-17. BcO Yes. 45:1-13

Bacaan Injil: Mat. 1:1-17.

1 Inilah silsilah Yesus Kristus, anak Daud, anak Abraham. 2 Abraham memperanakkan Ishak, Ishak memperanakkan Yakub, Yakub memperanakkan Yehuda dan saudara-saudaranya, 3 Yehuda memperanakkan Peres dan Zerah dari Tamar, Peres memperanakkan Hezron, Hezron memperanakkan Ram, 4 Ram memperanakkan Aminadab, Aminadab memperanakkan Nahason, Nahason memperanakkan Salmon, 5 Salmon memperanakkan Boas dari Rahab, Boas memperanakkan Obed dari Rut, Obed memperanakkan Isai, 6 Isai memperanakkan raja Daud. Daud memperanakkan Salomo dari isteri Uria, 7 Salomo memperanakkan Rehabeam, Rehabeam memperanakkan Abia, Abia memperanakkan Asa, 8 Asa memperanakkan Yosafat, Yosafat memperanakkan Yoram, Yoram memperanakkan Uzia, 9 Uzia memperanakkan Yotam, Yotam memperanakkan Ahas, Ahas memperanakkan Hizkia, 10 Hizkia memperanakkan Manasye, Manasye memperanakkan Amon, Amon memperanakkan Yosia, 11 Yosia memperanakkan Yekhonya dan saudara-saudaranya pada waktu pembuangan ke Babel. 12 Sesudah pembuangan ke Babel, Yekhonya memperanakkan Sealtiel, Sealtiel memperanakkan Zerubabel, 13 Zerubabel memperanakkan Abihud, Abihud memperanakkan Elyakim, Elyakim memperanakkan Azor, 14 Azor memperanakkan Zadok, Zadok memperanakkan Akhim, Akhim memperanakkan Eliud, 15 Eliud memperanakkan Eleazar, Eleazar memperanakkan Matan, Matan memperanakkan Yakub, 16 Yakub memperanakkan Yusuf suami Maria, yang melahirkan Yesus yang disebut Kristus. 17 Jadi seluruhnya ada: empat belas keturunan dari Abraham sampai Daud, empat belas keturunan dari Daud sampai pembuangan ke Babel, dan empat belas keturunan dari pembuangan ke Babel sampai Kristus.

Renungan:

ACARA natal sering ditandai dengan kumpul keluarga, trah. Anak, cucu, cicit dari pasangan tertentu saling bertemu dan berjumpa. Tidak jarang ada yang belum kenal satu sama lain. Maka kemudian ada yang menjelaskan garis keturunan mereka. Di pertemuan itu pun orang jadi saling mengenal sebagai saudara.

Hari ini kita diperkenalkan dengan garis keturunan Yesus. Ada 42 keturunan dari Abraham sampai Kristus. Garis keturunan ini mengenalkan kepada kita bagaimana alur darah manusiawi Yesus.

Kita pun layak mengenal alur darah kita. Kita kenang alurnya sampai batas kemampuan kita mengingat. Kalau masih ada yang ingat lebih jauh kita bisa dibantu oleh mereka. Pengenalan ini membantu kita untuk membangun persaudaraan satu sama lain. Dengan alur yang ada kita pun bisa mensyukuri rahmat Allah yang menyertai perjalanan sejarah keluarga kita.

Kontemplasi:

Pejamkan sejenak matamu. Ingatlah alur keluargamu.

Refleksi:

Apa yang kaualami kala mengenali anggota keluargamu?

Doa:

Tuhan berkatilah keluarga kami. Terimalah saudara-saudara kami yang telah menghadap kepadamu. Temanilah kami yang masih berziarah ini. Amin.

Perutusan:

Aku bersyukur hadir dan hidup dalam lingkungan keluargaku. -nasp-

Sumber : www.sesawi.net

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan.